Fiksu sote

BLOGI  -  SOTEN KRIISIPESÄKKEITÄ JA RATKAISUIDEOITA


Tässä blogissa pohdin sotea eli sosiaali- ja terveysalan palveluja, palveluntuottamista, sen ongelmakohtia ja haasteellisia ajatusmalleja. Tuon esille myös ratkaisumalleja, joiden avulla tulevaisuuden SOTE - tai HYTE tai millä nimellä haluakaan meidän elämän tärkeimpiä palveluja kutsua - olisi oikeasti meitä ihmisiä varten, taipuisi elämän mukaisesti ja vastaisi meidän todellisiin tarpeisiimme.


Sotessa käytetään suuria määriä aikaa, vaivaa ja euroja siihen, että vaitiolo ja salassapito toteutuu asiakkaan kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkaan asioista ei saa keskustella edes saman tiimin jäsenen kanssa, ellei siihen ole varsinaista syytä. Tarkoitus on, että asiakkaan asiat eivät leviä kulovalkean tavoin ja asiakas saa kokea...

Voin vain kuvitella sitä euromäärää, mikä Suomessa käytetään sosiaali- ja terveyspalvelujen tietoturvaan ja salassapidon turvaamiseen! Tietojärjestelmien hankinta ei ole mikään pieni kustannus. Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotti on aikamme jättiläinen, laaja-alainen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoshanke, jossa otetaan käyttöön...

Palveluseteleistä on ollut mielipiteitä suuntaan jos toiseen. Toiset kannattavat kovasti vedoten oikeuteen valita oma palveluntuottajansa kun toiset taas ovat huolissaan siitä, että yritykset rahastaisivat kuntia /kaupunkeja monella taholla. Puolensa ja puolensa taas tässäkin keskustelussa.

Keskimäärin ADHD-oireisia lapsia on Suomessa jopa 7% peruskoululaisista. (Lähde: Käypähoito.fi, 2019) Se tarkoittaa käytännössä sitä, että keskimäärin jokaisella luokalla olisi 1-2 oppilasta, joilla olisi ADHD. Opettajalle ja muille oppilaille se tarkoittaa sitä, että opettajan aika ei jakaudu tasan kaikkien oppilaiden kesken, sillä yhden tai...

En tiedä, kuka aikoinaan keksi luoda lapsiperheiden palvelut suoritusperusteisiksi, ainakin täällä pk-seudulla. Jos lapsiperheillä on tarvetta avulle, on avun toimintamuodot aika vähissä ellei perhe ole jo tehostetun perhetyön palvelujen piirissä.

Kotihoidon oli tarkoitus olla kaikenkattava ja monia arjen asioita ratkaiseva toimintamalli, mutta metsään meni jo alkumetreillä.
Aloitin vuonna 2001 Helsingin kaupungin kotipalvelussa, joka viikon päästä muuttuikin kotihoidoksi. Aika kylmiltään muutos tapahtui ja kaikille hieman yllätyksenä. Toimimme uudessa tilanteessa parhaamme mukaan ja...

MUUTOS ON PELOTTAVAA...

Kotihoidon kokouksessa kuultua:
(huutokonsertin ja nyrkiniskun pöytään säestämänä)
"Meillä on aina tehty näin ja aina tullaan tekemäänkin!!"

Kirjoittajana Tarja Ahonen, sosiaalipalveluyrittäjä, lähihoitaja, sosionomi ja agile-tuotekehittäjä. Kirjoitusten aiheet ovat ajankohtaisia katsauksia tai vuosien työkokemusten myötä syntyneitä ajatuksia ja ratkaisumalleja. Seassa myös fiiliksellä kirjoitettua mielipidettä ja muistelua työvuosien kokemuksista.

Katso Tarja Ahosen materiaalituotannosta ja yritystoiminnasta sosiaali- ja terveysalalla. Palvelumuotoilu SOTE™ tarjoaa loistavia materiaaleja sotealan palvelujen ja yritystoiminnan kehittämiseksi ja tulosten parantamiseksi. 
Muutoksen voima on Tarja Ahosen kotipalveluja tarjoavan yritystoiminnan verkkosivut. Klikkaa linkkiä: